План- конспект открытого урока “Healthy lifestyle is our choice”

План- конспект открытого  урока

“Healthy lifestyle is our  choice”

 

 

учитель : Ткачева Светлана Викторовна

                                        учитель английского языка

                                        Лицей 95

 

                   Класс: 7

                   УМК: “Opportunities.Elementery”

                  Дата проведения: 05.04.06

Цели урока:

Воспитательный аспект:

- формирование сознательного отношения к здоровому образу жизни,

- формирование умения работать в группе.

Учебный аспект:

-развитие монологической и диалогической речи учащихся по данной теме,

-развитие навыков аудирования с целью извлечения нужной информации,

-отработка грамматических конструкций повелительного наклонения и употребления модальных глаголов( Should, can, have to)

Развивающий аспект:

Развитие способностей к осуществлению продуктивных речевых действий, к логическому изложению, развитие умения высказать свою точку зрения, умения определить и сформулировать свои собственные пути решения проблемы.

 

Оснащение урока:

- классная доска,

-кассета для аудирования (“ Opportunities.Elementary” Lesson14)

- раздаточные материалы: листы бумаги А3 и А4  для работы в группе.

- наглядный материал: таблички “ Food”, “Physical Activity “, “Habits”, постер “ Food”, табличкм на столах “Expert group 1”,”Expert group 2 “, “Expert group 3”.

 

Ход урока

1.Учащиеся садятся за столы ,  образуя 3 экспертных группы.

Teacher : Hello, dear children! Nice to meet you! How are you? Thank you, I’m fine, too. Today  we’ll  have an unusual lesson. You’ll work in  3 expert groups  discussing a very important theme-  your  lifestyle. What do you think a good life is?  Name  4 the most important things describing it, please.

 

 

A   good    life

 

 

Учащиеся в группах выполняют задание на заранее подготовленных листах, затем представитель каждой группы  объясняет  полученные результаты. Листы вывешиваются на доске.

В ходе работы выясняется, что при всем разнообразии ответов ( family, work, friends, communication, money , etc) на всех листах есть общее слово “ Health”.

2.Teacher:  We see that  health is the most important thing to make our life happy. Now , please, give  5 advice how to be healthy.

Учащиеся в группах  обсуждают и запасывают  5 советов. Затем  представитель каждой группы озвучавает  советы, представители других групп добавляют свои  советы.

3.Teacher: Thank you for your work. Now let’s  listen to the radio programme  “ Five Easy Steps to Healthy Living”( см.Приложение 1) and compare it with your  results.

Учащиеся прослушивают  программу, делая   записи. Затем обсуждают  различия ( что нового услышали).

4.Teacher : According to the all advice  choose 3  main categories for healthy living.

Учащиеся   выбирают  “Food”, “Physical Activity”, “Habits”. Cоответствующие таблички вывешиваются на доску.

5. Teacher: We see that  food is the first  important thing for our health. What is the right food for  us? What is the wrong food?

Учащиеся отвечают  фронтально.

Teacher: I see you understand  the problem. Now I ask you  to  write  the menus for  different time of the  day. The first group  will write a menu for breakfast, the second group -for  dinner, the third group- for supper.

Учащиеся работают в  группах. На доску вывешивается постер “Food”, которым можно воспользховаться. Затем заслушиваются ответы. Представители всех групп  высказывают свои мнения по набору блюд.

6. Teacher:  Now let’s discuss the next category, “Physical activity”. Of course, if you go to a sport school or sport sections you have a lot of physical activities. It’s an ideal variant. But if you can’t go there , what can you do? What physical activities can we do in our everyday life? Name  as many ones  as you can.

Учащиеся отвечают фронтально.

Teacher: That’s right.  And you know,  a school is  an office . What exercises  can we do  sitting at tables or during the breaks? Think about it for 2 minutes  and show us some examples.

Учащиеся работают в группах. Потом представители от каждой

группы показывают по 2 упражнения. Все остальные повторяют.

7. Teacher: All these exercises  help us to keep  fit  during the working day. Now it’s time to talk about habits which can destroy  our health. Let’s name them.

Учащиеся работают в группах, при обсуждении  вариантов каждой группы  выделяются 3 наиболее важных  – “ Smoking”, “Taking drugs” и  “ TV and computer games”.

Далее проводится фронтальная беседа  по вопросам :

-Why do teenagers  start smoking or taking drugs?

- How to say “No” if somebody  offer you to try smoking or drugs?

- How  can you give up  smoking or taking drugs?

- Why is watching TV or playing computer games for hours  harmful for  our health? What can we do with it?

8. Teacher: I hope  everyone here  understands  the importance of  the results of our discussion . But  what about  the real life?  Let’s listen to your reports with the results of your surveys.

Представители от каждой группы  рассказывают о результатах заранее проведенных в классах опросов  о здоровом образе жизни. Проделанная работа также представляется в виде  таблиц и графиков. В результате обсуждения полученных результатов  делается вывод, что далеко не все учащиеся ведут здоровый образ жизни или задумываются об этом.

   Teacher: What advice can you give to your classmates according to the results of the surveys?

Учащиеся фронтально дают советы.

9. Teacher: And now it’s time to make a summary  of our lesson. Tell about your impressions  of  the theme, the way of the discussion  and about the results.

Учащиеся расссказывают  о своих впечатлениях  об уроке.

10. Teacher: Thank you for your  answers  and good work. I hope we have convinced each other to follow a healthy way of living. Everybody gets “5”for his  work. Your home task  is to write a composition  “Is my lifestyle  healthy?”

Приложения

1.Tapescript

DJ: You’re listening to Radio one-ten on FM! Now listen to this from today’s newspaper- Five Easy Stapes to Healthy Living! Step One, start day with a healthy breakfast- for example, cereal with fruit and yoghurt. Yes, a good breakfast to start the day. Step Two, do exercise! Yes, don’t sit at your desk in school all day- run around at break time!  And in the evening , don’t spend hours doing homework- take breaks and go for a walk. Take ten minutes breaks every hour.  When you go to out, don’t take the bus- walk or cycle .And don’t use lifts- use the stairs! Now then, Step Three, eat balanced diet- don’t eat a lot of  one thing. Step Four, eat lots of fruit and vegetables! Put fruit like apples and oranges in salads. Mmm. And finally, Step Number Five, don’t  smoke! Tobacco smoke has got four thousand nasty chemicals in it. Yuk.nasty habit. Well, so there you are. And after the break ,I’ll be talking about…

 

  1. 2.     One set of questions for  the survey

Physical activity.

1.How often do you do morning exercises?

a) every day  b) not regularly c) don’t do   at all

2. Do you go in for sport?

a) Yes, I go to a sport school (section). b) Sometimes c) No.

3. How many hours a day do you walk?

a) 2-3 hours   b) 1 hour   c)  less than 1 hour

 

  1. Health report

Date: 06.04.06         Age of pupils: 14

We interviewed 15 pupils in our class about their physical activites. Here are the results.

30 % of pupils  do morning   regularly. However, 50% of the pupils don’t do them at all.

Only 20% of the pupils  go in for sport .However, 50% of them go in for sport sometimes.

About 85% of the pupils walk for 2-3 hours a day. However, 15%of the pupils  walk less than 1 our a day.

So, our advice to the pupils is:

-         Do morning exercises every day,

-          go in for sport regularly.

-         Spend  more hours in the open air.